مرکز بزرگسالان افغان- کانادایی
مهندس برهان عقاب مهندس برهان عقاب

 

پیشنهاد  برگذاری کنفرانس ارزیابی چگونگی

انتقال ارزشهای فرهنگ بومی به جوانان افغان های مقیم کشور های غربی

 

ستون اصلی تحول وتغییر در جامعه را نسل برومند روبه آینده یا جوانان بعهده دارند. این نسل جوان میتواند در صورت اندوختن ارزشهای فرهنگ آن را به آیندگان بسپارند. امروز در برابرگسترش برق آسای فرهنگ جهان شمول غرب نمی توان بدون تدابیر وهمیاری جامعه همزبان ، وداشته هایی باارزش فرهنگ (۵۰ – ۱۰۰ هزار سال) خویش را حفظ و تداوم بخشید. فرهنگ غرب با امکانات مالی ، بنیاد های قوی رشد دهندۀ فرهنگ  را در اختیار داشته هر روز اصطلاحات وکلمات را با فراورده های تولیدی ورسانه های گروهی به خورد جامعه می دهید.  این نوع فرهنگ یک بخش بزرگ آن برای از هم پاشیدن خانواده ها وتحقق اهداف راه بردی  اقتصادی و سیاسی سرمایه را یعنی من گرایی ورشد سرمایه از راه های غیر اخلاقی که بهترین ومطئین ترین نوع تجارت شمرده میشود، که خود باعث از میان رفتن احساس جمعی و عاطفه بشری در برابر سایر انسانها می شود را مهیا می کند.

 دانشمند ی وفرهیختۀ در زمینه چنین گفته است: « بدون هویت فرهنگی، انسجام و پیوستگی فرهنگی به تدریج مضمحل گردیده و گروه‌ های انسانی نقطه‌ی مرجعِ لازمِ خود را برای ارتباط با یكدیگر و سایر گروه‌ ها از دست می‌دهند»

 

 این سرطان جانکا تمام معنویت جاویدانۀ ما را نابود خواهد کرد. همین حالا شاید فروپاشی فرهنگ وارزش های اخلاقی در جامعه خویش هستیم دیوار بزرگتر وضخیم تر از دیوار چین میان فرهنگ بومی جوانان وفرهنگ کشور میزبان حائل شده است. ودیگر احترام به پدر ومادر وبزرگان و خانواده  از جایگاهی خوبی بر خوردار نیست. رفتن به محلات غیر اخلاقی چیزی نا مطلوب بشمار نمی رود، بیکاری و ایجاد مشکلات برای شهروندان جز از افتخارات شمرده می شود. از فرهنگ غنی وپر بار گذشتۀ خویش صرف اسم آنرا شنیده اند. وبا زبان مادری کاملا بیگانه شده اند. ارزشهای فرهنگ کشور مادر وکشورمیزبان قابل بررسی وتحقیق بوده که چگونه میتوان نسل جدید را با گذشتۀ ارزشمند آنان آشنا ساخت وکدام راه وشیوۀ علمی وعملی را در مد نظر داشت، تا آن دیوار عظیم که میان نسل جوان وفرهنگ گذشتۀ نیاکان وجود دارد از میان برداشت، آن ارزشها را بشکل مدرن به جوانان، نوجوانان واطفال بین سنین ۵ ماهه- پنچ ساله آموزش داد تا اورا قدرت داوری  در میان فرهنگها و ارزش های انسانی همگون  آنها داد. وبتواند هر چیز را با مقایسه ارزشهای آن پذیرفته آنچه غیر انسانی وخرافاتی است بدور بی اندازد.

   این موضوع نیازمند تحققات مختلف علوم مربوط به جامعه شناسی، انسان شناسی، روانکاوی،  شخصیت شناسی وسایر علوم که شخصیت مستقل فرد و خانواده وجامعه وبعُد های مختلف فرهنگ را احتوا میکند، باید توسط پژوهشگران و دست اندر کاران این عرصه ها تحقیق بعمل آمده وطی کنفرانس به تحلیل وداوری گرفته شده ومیتوان آن یافته ها را بحیث اساس یک فعالیت دقیق علمی برای نسل جوان زمینه های آموزش وبلند بردن درک وشناخت جوانان واطفال نازنین از گذشته پر بارش وهمچنان ارزشهای فرهنگ جدید غرب وکشور میزبانش را آموزش داد. تا قدرت داوری میان ارزشها وبی ارزشهای هردو فرهنگ را پیدا کنند. تا جای که معلومات دارم سایر ملل برای آموزش فرهنگ بومی شان تدابیر علمی را اندیشیده و در عمل پیاده کرده اند. افغانها بنا بر حوادث ناگوار که بیش ازسی وهفت در کشور ادامه دارد. با ناهنجاری های متفاوت در زندگی روبرو شده وسر رشته زندگی وتعلیم وتربیه نسل جوان را از دست داده اند واز سوی دیگر یک اکثریت جامعه خود از داشتن سواد محروم بودند. بناً درک واحساس مسئولیت در برابر اطفال در شرایط فوق نا ممکن وبدور از انصاف است، اگر پدران ومادران نسل فردا را مورد ملامت قرار دهیم. به نظر نگارنده در شرایط موجود این وظیفه مهم وتاریخی متوجه نسل آگاه و خردمند جامعه است تا با نسل دانش آموخته ما در کانادا وسایر کشور های پیشرفته با عمل مشترک و دریافت سر رشته های آغاز این عمل خیرخواهانه در تفاهم به آن اقدام نمود.

   دراین کنفراس میتوان از دانشمندان افغانی وایرانی وسایر دانشمندان کانادا و دانشمندان افغانی در کشور های مختلف زندگی دارند ودارایی تخصص وتجربه علمی اند دعوت بعمل آید، تا بخش های مختلف زندگی وذوقی کودکان وجوانان مورد تحقیق وپژوهش قرار گرفته و نتیجه علمی بدست آمده را در جوامع بیرون مرزی کشور ها بشکل ایجاد مکاتب و کورس ها وپروگرام های ذوقی وسپورتی برای جوانان ونوجوانان در عمل پیاده گردد. من باور دارم که  دست آورد این کنفرانس مفید و گذشته مارا به آینده پیوند می زند.

   مرکز بزرگسالان افغان- کانادایی در زمینه تدویر کنفرانس وارزشمندی آن این پیشنهاد را با جامعه افغانی و دانشمندان وآنان که در برابر نسل جوان جامعه احساس مسئولیت مینمایند، غرض ارزیابی تقدیم نموده امید مارا از نظریات تان چه از طریق رسانه ها وچه از تماس تلفونی آگاه سازید.

 

                                                                                         

 

 

تلفونها:     (416) 741-6633

                        (416) 444-5789             

(647) 408- 4142            

      


August 19th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها